NathalieKamp.reismee.nl

Laatste week! :O

Sanbonani!

De tijd vliegt voor bij! Over minder dan een week zijn we al thuis. Dan begint het ‘gewone/normale’ Hollandse leven weer. Het is erg dubbel aan de ene kant vind ik het goed om naar huis te gaan, maar aan de andere kant totaal niet; de lieve kinderen van de pre-school, de mobiele kliniek, de organisatie Esizayo, de omgeving en het mooie weer, ik ga het allemaal heel erg missen!

Dag 24: 26-09-2015
Vandaag is het zaterdag, dus er staan weer leuke uitjes op de planning! We zijn vandaag naar het voortrekker monument geweest en naar het Union building. Dit ligt in Pretoria, we hadden een geweldige heen en terugweg. Fantastische uitzichten! Het voortrekker monument is een monument ter nagedachtenis van de voortrekkers, die de Engelse Kaapkolonie tussen 1835 en 1854 verlieten en de binnenlanden van Zuid-Afrika introkken. Het monument beeld twee belangrijke mijlpalen in de geschiedenis van de voortrekkers uit: de grote trek (1835-1854) en de slag bij bloedrivier (1938). Zo weer genoeg geschiedenis haha. Het is een mooi, groot gebouw. Het ligt op een heuvel dus in heel Pretoria kun je het monument zien. We zijn boven op het monument geweest en hadden een prachtig uitzicht over Pretoria! Daarna zijn we doorgereden (via fantastische wegen) naar het Union building, het parlementsgebouw. Prachtig gebouw en erg groot! Linda heeft hier een hele mooie panorama foto van gemaakt, deze zet ik op facebook (als ik het niet vergeet haha). Daar stond ook een standbeeld van Nelson Mandela en natuurlijk moesten we even met hem op de foto haha. Het was vandaag erg warm, te warm om veel te gaan doen. We zijn op tijd weer weggereden naar het hostel. Hier hebben we heerlijk met onze voeten in het zwembad gelegen. Om het weer wil ik nog echt niet haar huis. Het is hier heel erg warm. Deze hele week wil het bij de 30graden blijven!

Dag 25: 27-09-2015
Vandaag zijn we naar Sandton geweest, het businesscentrum van Zuid-Afrika. Eerder was dit altijd in Johannesburg, maar daar is iedereen weggegaan en ze hebben zich nu gevestigd in Sandton. Prachtige stad met hoge, dure, mooie gebouwen! Heel leuk om doorheen te rijden. We zijn naar de shoppingmall geweest. Was prachtig om het allemaal te zien. We hebben niks gekocht, de prijzen lagen allemaal toch iets boven ons budget haha. Maar leuk om er door heen te lopen. Daarna heeft onze driver rond gereden in Sandton zodat we mooie foto’s konden maken en konden genieten van alle gebouwen om ons heen. Toen we daarmee klaar waren zijn we doorgereden naar Rosebank Craft Market. Een soort van markt met allerlei Zuid-Afrikaanse spullen. Net zoiets als waar we vorige week zijn geweest. Leuk om door deze winkeltjes heen te lopen. Het was hier gelukkig een stuk rustiger met de verkopers. Ze lieten je rustig kijken en drongen nergens op aan. Heel fijn!! We hebben leuke en onze laatste souvenirtjes kunnen kopen! Als late lunch een heerlijke pizza gehad. Zoals elke dag zijn we weer met een mooie weg terug gereden. Ik geniet nog steeds van elke autorit. De wegen, de gebouwen, de bergen en de natuur alles is hier zo mooi en anders dan in Nederland. Onze driver rijdt over mooie wegen en we zien veel van de plaatsen.

Dag 26: 28-09-2015
Onze laatste dag bij de pre-school Tokozani. Wat raar om hier voor het laatst te zijn. Weet nog als de dag van gisteren dat we de eerste maandag naar de dierentuin gingen! Het was een erg leuke dag. Engelse vrouwen/leraressen (organisatie friends of diepsloot) komen hier elke maandag van 09.30u tot 11.00u. Ze helpen met lesgeven en nemen lesmaterialen mee naar de school. Kinderen waren super enthousiast toen de vrouwen allemaal kwamen, heel leuk om te zien. Met nieuwe spelletjes probeerden we ze spelenderwijs meer te leren over de getallen. De oudste kinderen kregen een papiertje voor zich, hier stonden plaatjes met getallen op, ze moesten het juiste aantal bij elkaar zoeken. Met de 5jarige kinderen gingen we bingo spelen met de getallen 1 tot 10. Erg leuk om te doe. De kinderen waren enthousiast en de meeste kinderen deden goed hun best. Nadat ze wegwaren hebben de kinderen nog even gespeeld. We hebben de baby’s eten gegeven en om 12.15uur hadden alle kinderen hun eten op en gingen ze naar hun eigen klaslokaal, hier liggen matjes op de grond, zodat ze kunnen uitrusten.
Toen de driver ons kwam ophalen, bedankten we alle leraressen van de school. Coco vind het heel erg jammer dat we niet meer komen. We zijn op de foto gegaan en ze zei dat deze in haar kantoortje komt te hangen, haha. Nadat we Coco meerdere knuffels hadden gegeven, was het toch echt tijd om te gaan. Toen kwam het besef dat dit de laatste keer is dat we Coco, de kinderen en de andere leraressen zagen, heel apart! We hebben geweldige dagen bij Tokozani gehad! Ik vind het erg jammer dat dit de laatste keer was!

Dag 27: 29-09-2015
Alweer de laatste week dat we naar de mobiele kliniek gaan, deze week nog 3 dagen. Het was vandaag een bijzondere dag. Gisteren is de koelkast gebracht maar stond nog in de doos in de kerk. Fatima, Linda en ik hebben de koelkast uitgepakt, een behoorlijke grote koelkast! Hier kunnen heel veel vaccinaties en nog veel meer andere spullen in. Super! De koelkast stond eerst in de kerk maar hier is geen aansluiting op elektriciteit daarom heeft de driver van de mobiele kliniek (Lungo) de koelkast verplaatst naar de kinderopvang. De koelkast staat nu in een mooie ruimte en Fatima, Lydia en Cynthia kunnen er goed bij. Lieve vrienden en familie super bedankt voor het doneren. Fatima was heel erg enthousiast over de koelkast, supersuper!!
De organisatie Esizayo wil graag een promotiefilmpje voor toekomstige vrijwilligers. Hier wilden wij natuurlijk wel aan meewerken. Vandaag hebben we een promotiefilmpje gemaakt en zijn we geïnterviewd. We werden gefilmd bij onze werkzaamheden in de bus. Ik ben super benieuwd naar het eindresultaat! De man van het promotiefilmpje moet alles nog knippen en plakken, we wachten geduldig af op zijn resultaat.

Dag 28: 30-09-2015
Het was vandaag de laatste dag voor de was, we hebben vanaf het begin eigenlijk elke dag ’s morgens gewassen. Dan was het ’s middags als we weer terugkwamen droog! Vanaf nu hoeven we niet meer te wassen!!
Gelukkig nog niet de laatste dag op de mobiele kliniek! Het was vandaag een rustige dag op de kliniek, we snapten er niks van maar er waren gewoon bijna geen moeders met kinderen. We hebben denk ik 3 moeders geholpen met family planning en ik denk 2 kinderen geholpen met een worm tablet en vitamine A druppels. Vorige week hebben we de hele voorraad geteld (boring, haha), nu hebben we alles op alfabetische volgorde in Excel gezet, Fatima was hier super blij mee! Daarnaast hebben we heel veel gekletst! Het was een gezellige dag!
Vandaag was wel de laatste keer dat we zelf hebben ‘gekookt’. Koken kun je het niet noemen haha noedels met brood en knakworst, maar het smaakte goed! De andere dagen gaan we allemaal uit eten, goed geregeld dacht ik!

Dag 29: 01-10-2015
Vandaag was wel de laatste dag op de mobiele kliniek.. Heel raar om hier ook afscheid van te nemen en te beseffen dat je heel snel weer naar huis gaat. Fatima, Lydia en Cynthia zijn geweldige vrouwen! Die ons overal zo goed bij hebben geholpen en we hebben veel geleerd van ze. Het was een rustige dag vandaag, we hebben weinig patiënten gezien. De patiënten weten nog niet goed waar de mobiele kliniek staat, Fatima en de andere meiden willen graag de pamfletten en folders uitdelen. Omdat het vandaag rustig was hebben we wel gezellig kunnen kletsen. Fatima had voor de lunch heerlijke Zuid-Afrikaanse gerechtjes gemaakt, echt super lekker!
Vanavond gaan we als ‘afscheid’ uit eten met Anne en Corin. We gaan naar het restaurant waar ons avontuur ook is begonnen!

We proberen zondag na de safari onze laatste blog online te zetten. We hopen dat dit gaat lukken. Mochten jullie geen bericht krijgen dan is het niet gelukt en zetten we het dinsdag of woensdag online.
Bedankt voor het lezen! Ik kijk weer uit naar jullie lieve reacties.

Liefs Nathalie

Monique

Hee lieve meid. Wat een belevenissen weer. Belevenissen met een lach en een traan. Een lach bij de leuke dingen, een traan bij het afscheid nemen. Geniet nog van de safari en een goede vlucht naar huis. ( hopelijk beter dan de heenweg). Zien we je dinsdagmorgen (heeeel vroeg) op Schiphol.
Knuffel pap en mam

Henriëtte

Lieve Nathalie, wat een mooie en bijzondere verhalen. Wat hebben jullie daar een goed werk verricht en zoveel ervaring opgedaan. Een tijd om nooit maar dan ook nooit te vergeten. Geniet van jullie laatste paar dagen en alvast een hele goede reis naar huis. Liefs Harry & Henriëtte

Gerry

Super leuk verhaal, jullie hebben weer heel veel gezienen meegemaakt. ook fijn dat we hebben kunnen bijdragen aan de koelkast en dat de mensen er zo blij mee zijn..
Een heel fijn weekend voor jullie, geniet van de safari.
Tot heel gauw
Dikke knuffel van Rikus en Gerry

Helen

fijne laatste dagen nog en goede terugreis.

Herma

Nog heel veel plezier de laatste dagen geniet er nog lekker van ,weer genoten van jullie verhaal zal ik straks wel missen hahaha. Alvast een hele goede en veilige terug reis en tot dan zien we elkaar vast volgende week wel weer !!!! Maarrrr eerst nog even genieten .

Liefs van de Boerdammetjes

buren Riki en Ton

Hallo Nathalie. Steeds hebben wij met belangstelling je verslagen gelezen. Je hebt veel waardevolle dingen meegemaakt en een mooie prestatie geleverd .Volgende week zien we weer je joviale groet en horen je stemgeluid achter de heg. Gisteren klonk achter diezelfde heg luide muziek. Matthijs? nee, achteraf bleek dit afkomstig van je

buren Riki en Ton

Hallo Nathalie, steeds hebben wij met belangstelling je verslagen gelezen. Je hebt veel waardevolle dingen meegemaakt en een mooie prestatie geleverd. Volgende week zien we weer je joviale groet en horen je stemgeluid achter de heg. Gisteren klonk achter diezelfde heg luide muziek, Matthijs? nee, achteraf bleek dit afkomsitg van je vader. Waarschijnlijk blijdschap over je aanstaande terugkomst! Tot ziens dinsdag Riki Ton

Doingoood