NathalieKamp.reismee.nl

Kliniek, fourways shoppingmall en preschool

Sanbonani!
Dit betekend hallo allemaal in het Zulu. Onze driver spreekt Zulu en we leren een paar woordjes van hem, super leuk! Ook natuurlijk andersom. Ik moet de laatste tijd hier heel veel niezen, Linda zegt dan gezondheid, omdat Linda dat zo vaak moet zeggen, kan onze driver dit nu ook zeggen!
Korte verhaaltjes over de belevenissen van deze week. Een geweldige week!

Dag 19: 21-09-2015
Vandaag weer een dag op de bus! Onze driver kwam ons ophalen en reden naar de afgesproken plek, bij de kliniek. Na een tijdje wachten, was er nog geen bus. Op een gegeven moment belde Anne dat de bus een andere locatie had. We hebben haar eerst opgehaald en zijn daarna naar de goede plek gegaan. Een hele mooie plek, bij een schooltje en een kerk. Moeders met kinderen kwamen al nieuwsgierig kijken en waren heel erg blij dat wij ze gingen helpen omdat de kliniek een eind verder op is. ’s Ochtends hebben we de gedoneerde spullen en het gedoneerde geld gegeven! Iedereen was super enthousiast en blij! Echt heeel erg leuk om te zien. Ze waren zo blij met alle tandpasta’s en alle medische spullen. Van het gedoneerde geld is een koelkast en een uitzuig apparaat gekocht. Het uitzuig apparaat (voor wonden uit te zuigen of om speeksel/andere vloeistoffen uit de keel te halen) was al wel binnen. Fatima was door het dolle heen! Echt heel erg leuk om te zien! Dus mensen uit Nederland super super bedankt! Ze bleven ons maar bedanken! We hadden ook de tassen vol met kleertjes. Deze hebben we voor nu nog even in de kerk gezet, we gaan met de pastoor overleggen hoe we dit het beste kunnen doen. Er zit een crèche bij de kerk maar deze is voor kinderen van 1-5jaar. Alle kleertjes die we hebben gekregen zijn voor kinderen tussen 0-1jaar. Het is dus allemaal te klein. De pastoor maakt voedselpakketten voor verschillende mensen in Diepsloot, waarschijnlijk komen daar de kleren heel erg goed van pas, maar dat overleggen we deze week. Dus dat komt ook helemaal goed! Geweldig om al die reacties te horen, daar wordt je zelf ook helemaal blij van!
Omdat vandaag de eerste dag was op de nieuwe plek, wisten mensen niet dat wij daar stonden, ofwel we hadden geen patiënten L Helaas. Dat vonden we wel heel erg jammer, we hebben nog maar zo weinig dagen te gaan. We hebben de bus een goede schoonmaakbeurt gegeven. Er kwamen al moeders met kinderen kijken, daar hebben we tegen gezegd dat ze morgen weer kunnen komen en dat wij ze dan hebben! J Dus morgen hebben we patiënten!!

Dag 20: 22-09-2015
Omdat het personeel van de bus vanochtend een overleg hadden, mochten wij later komen. We kunnen hier heel slecht uitslapen (helaaas), dus we zijn er op tijd uitgegaan. Hebben de was gedaan en hebben boodschappen gedaan. Rond 10.30uur werden we opgehaald om naar de mobiele kliniek op de nieuwe plek in Diepsloot te gaan. Fatima had gisteren gezegd dat de moeders met kinderen om 12.00uur konden komen. Maar om 11.00uur waren er al erg veel moeders en zijn we snel begonnen! Het was weer een leuke en leerzame dag. Veel moeders met kinderen gezien. Voor mijn gevoel gaat het ook beter op de bus, we hebben ons plekje gevonden en we weten waarbij we Fatima kunnen helpen waardoor het registreren van alles veel sneller gaat! Op een gegeven moment kwam Lydia bij ons om te vertellen dat Lungo (de driver van de bus) binnenkort vader wordt. Dit was natuurlijk heel leuk om te horen. Linda en ik hebben snel een pakketje gemaakt met rompertjes, mutsje en sokjes. Lungo was hier erg blij mee, super! Morgen hebben we afgesproken om van alle kleren pakketjes te maken. Het is lastig om de kleren allemaal uit te delen, vooral omdat wij echt willen dat de kleren bij de juiste moeders komen en niet zomaar worden uitgedeeld. We zijn druk bezig met het zoeken van de juiste moeders. We gaan nog in gesprek met de pastoor, hij maakt ook voedselpakketten, waarschijnlijk kunnen hier ook kleertjes bij of weet hij moeders die het hard nodig hebben. Dus ook met de kleertjes komt het dus allemaal goed en zorgen we ervoor dat het bij de juiste moeders komt.

Dag 21: 23-09-2015
Vandaag zouden we helpen bij de andere kant van de mobiele kliniek, de tandarts. Fatima was er vandaag niet, morgen is het een nationale feestdag en zij is naar familie gegaan. De meiden van de tandarts vertelden ons dat ze vandaag waarschijnlijk geen patiënten zouden zien. Vooral voor de tandarts moet nog veel reclame worden gemaakt. Ze hebben de kinderen van de crèche allemaal een brief mee gegeven, deze moeten ze weer ingevuld inleveren. De ouders geven dan toestemming om te behandelen. Zonder toestemming geen behandeling. Ze vertelden dat ze maandag zouden beginnen. Dit vonden wij natuurlijk heel erg jammer en hadden niet veel zin om van 9u tot 15u op een stoel te gaan zitten en niks doen. We hadden gisteren al bedacht dat we alle kleertjes konden uitzoeken en pakketten konden maken, zodat we dit makkelijker konden uitdelen. Dit hebben we dus vanmorgen gedaan. Super leuk om te doen en krijg er steeds meer zin in om het aan de moeders te geven. Vooral de reacties van de moeders te zien! We hebben 9 jongenspakketten, 19 meisjespakketten en 10 starterspakketten, super veel dus! (zie foto’s op facebook). Hopelijk gaan we ze volgende week uitdelen. Linda en ik hadden dit allemaal vrij snel klaar, we hebben nog even bij de meiden gezeten en hebben daarna aan de driver gevraagd of hij ons eerder wilde ophalen.
Nadat we bij het hostel waren hebben we ons snel omgekleed (suuuuper warm vandaag!!) en zijn daarna naar Monte Casino gegaan, we hebben van zowel de buiten als de binnenkant allerlei foto’s gemaakt! Daarna natuurlijk even achter WIFI!

Dag 22: 24-09-2015
Vandaag heerlijk rondgekeken in een shoppingmall, fourways mall. Het is een groot winkelcentrum met allerlei winkels. Ondertussen lekker wat gedronken bij Mug&Bean, we wilden iets voor bij ons drinken, gewoon iets kleins, maar het viel toch iets groter uit dan verwacht haha. Maar het was super lekker, heb een heerlijke scone gehad! Nadat we weer bij het hostel waren hebben we een rondje door de wijk gelopen. We wilden nog graag een aantal foto’s. Ook vandaag was het super warm! (Vast wel gezien op facebook haha). Vanavond zijn we heerlijk uiteten geweest bij Col’ Cacchio, lasagne! Wat smaakte dit goed! Wel een Afrikaanse oven/gasfornuis haha, sommige stukken waren heel heet en andere stukken waren lauw haha. Maar dit zijn we zo ondertussen wel gewend, ook als we zelf koken duurt het heel lang voordat alles helemaal goed warm is.

Dag 23: 25-09-2015
Vandaag weer een leuke ochtend op de pre-school gehad. Omdat het gisteren een nationale feestdag was, waren er veel kinderen niet. We stonden weer beiden in het lokaal met de oudste kinderen. Alle kinderen moesten het alfabet en 0 t/m 20 opschrijven. Dus onze hulp kwam weer goed van pas! :) Veel kinderen kunnen helpen. Het blijft lastig om bochtjes te maken voor het alfabet of de nummers. Na vaak oefenen krijgen ze het wel onder de knie. Coco vertelde dat sommige kinderen nog maar net naar school gingen, dit kon je goed zien aan het handschrift van deze kinderen.
Na 10uur hebben de kinderen gedanst op traditionele liedjes. De liedjes zongen de kinderen en Coco zelf. Het was mooi om te kijken naar deze dansen.
Vanmiddag hebben we heerlijk in de zon gelegen bij het zwembad. We zijn het zwembad niet in geweest, maar hebben heerlijk op de kant gezeten met onze voeten in het water! Heerlijk genieten van de zon en een middagje vrij.

Dit waren de belevenissen voor deze week!
Liefs Nathalie

Helen

leuk weer om te lezen dat jullie zoveel mensen/kinderen blij maken en er zelf ook zo genieten.

Monique

Hoi hoi lieve meid. Wat een mooie verhalen weer. Erg fijn om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben en dat jullie zo goed helpen. Straks laten ze jullie niet meer gaan. :) Geniet nog van de laatste 1 1/2 week. Deze zal wel super snel voorbijgaan.
Dikke knuffel pap en mam

herma

Wat een mooie verhalen weer en wat fijn om te lezen dat de mensen zo blij zijn met alle spulletjes . Ook fijn dat jullie zoveel dingen ondernemen en natuurlijk het mooie weer!!!!! Nog heel veel plezier samen daar!

Jeannet

He meis,
Ik heb met plezier je blog weer gelezen. Super leuk allemaal. En wat beleven jullie veel! Geniet er nog maar even van, voor je het weet zit je weer in het vliegtuig.

Gerry

Heb weer genoten van je blog. Jullie maken heel wat mee. Zo fijn dat jullie deze mensen kunnen helpen, en dat ze er zo blij mee zijn.
Geniet nog maar lekker.
Liefs van ons xxxxx